Este stare de urgență, stăm în casă și tot ce ne rămâne de făcut este să ne bucurăm de viață în acest fel. Cum? Petrecând timp cu familia, urmărind un film online, pentru cei mai tineri, ne jucăm online, alții comandând niște cărți bune sau niște mâncare sănătoasă. De asemenea, ne gândim că vremea rece a trecut și avem nevoie să ne schimbăm garderoba… pentru că o mare parte din magazine și mall-uri sunt închise, tot ce ne rămâne este să ne comandăm online.
În același timp verificăm mereu canalele de știri, și știrile în sine de la mai multe surse, BBC, CNN, FOX News sau Antena, Realitatea sau ProTV.
Apreciem anumite poziții publice exprimate și nu suntem de acord cu altele prin emoticoane.
Tot ce ne scapă în aceste zile, oferim mai multe date cu caracter personal decât în oricare altă perioadă de până acum, și nu doar unii dintre noi, ci aproape toți! Toate aceste date sunt prelucrate de diverși operatori pentru a ne oferi servicii mai bune, a ne vinde produsele de care avem nevoie sau a ne sugera diverse informații care ar putea fi de interes pentru noi. Astfel că doar la câteva click-uri distanță vom primi notificări despre ultimele filme sau jocuri lansate, titluri de cărți precum ,,Dragoste în vremea holerei” și ,,mâncare chinezească” – toate la cele mai bune prețuri!
Haideți însă să punem totul într-o altă lumină: Noi ne oferim aceste date prin ACCEPT-ul pe care îl dăm la 1 secundă după ce accesăm un website. Acest accept este la fel de intruziv ca și atunci când ne trezim într-una din zile că cineva că bate cu putere la ușă, nu așteptați pe nimeni, mai ales în contextul virusului. Deschideți și vedeți un bărbat străin, care vă spune: vreau să intru … și înainte să ne spună cine este, de ce vrea să intre, care este scopul venirii, ce vrea să facă înăuntru, pentru cât timp stă, îi spunem: ok, simțiți-vă ca acasă. Oare am face acest lucru? Dacă este un răufăcător? Dacă este un hoț care se ascunde ca să nu fie prins de poliție? Dacă..dacă.. dacă… Nu, cu siguranță l-am opri și am adresa mai multe întrebări, înainte de a îl primi în casa noastră. Ei bine, am acceptat, a intrat, și se așază după bunul plac în fotoliu, își deschide laptopul și începe și notează: cum vorbesc în casă cu soțul, ce mâncare le place copiilor, ce planuri de vacanțe avem, mai apoi se ridică, fără să zică nimic, analizează fiecare colț al casei și notează: că anul trecut am fost împreună la bunica, că îmi plac jocurile de societate, schiatul. Deschide dulapurile și analizează ce haine am și ce am lipsă. Se face seară și urmărește filmele la care ne uităm online și mesajele de pe telefon cu prietenii noștri. Ne punem la somn, cu gândul că este doar un vis urât și mâine nu va mai fi. Noaptea trece cu greu.. iar dimineața, omul nostru se află în bucătărie, fără a părea obosit, așteptându-ne. Imediat ce ne vede, începe să noteze. În fiecare zi se pare că redactează rapoarte, pe care le dă în cel mai scurt timp posibil superiorilor despre noi. Aceștia îi spun ce să facă mai departe, și începe și vorbește: trebuie să vă schimbați frigiderul, copii nu mai au suficient lapte praf și vine criza, ai nevoie de pantofi noi, că a venit primăvara dar și faptul că cea mai bună mâncare o poți comanda de acolo sau de dincolo.
Acest scenariu arată aproape apocaliptic, cu toate acestea ACCEPTăm această situație în fiecare zi, accesând website-uri și oferindu-ne consimțământul pentru te miri ce prelucrări despre care nici nu știm, dar nici nu ne interesează! Partea rea este că de multe ori aceste date sunt prelucrate în mod abuziv, fără să fim informați corespunzător sau să ne putem oferi un consimțământ ,,ca la carte”! Și cumpărăm… ce ni se sugerează, ce ni se recomandă, ce ni se spune că putem cumpăra. Dacă însă cineva ne-ar trimite o persoană în casă să ne profileze, am fi scandalizați.
Care este soluția? unde ar trebui însă să fim atenți și ce ar trebui să facem?
Să citim mai întâi ce ni se spune în banner-ul care apare instant despre cum acele cookie-uri sunt folosite!
Poate acolo însă găsim doar câteva căsuțe: Una bifată cu Necesare și altele cu Statistici, Marketing. O bifăm DOAR pe cea cu Necesare și salvăm. Aceasta este situația ideală, a unui operator responsabil.
Puteți întâlni însă și situația cu toate căsuțele prebifate, sau cu nici o căsuță, doar o informare și invitație de acceptare ,,de a intra în casa noastră”! În acest caz putem să ne întrebăm dacă aceștia sunt niște operatori responsabili și de încredere sau nu.
Să zicem că am salvat opțiunea cu prelucrarea datelor NECESARE funcționării website-ului, ce recomandăm mai departe este să verificăm politica de prelucrare a datelor pusă la dispoziție: Acolo ar trebui să fim informați (pentru că avem acest drept) despre:
1. Cine ne prelucrează datele?
2. Cum ni le prelucrează? Dar exprimat într-un limbaj foarte simplu și accesibil!
3. Care este scopul prelucrării? Ce fac cu ele?
4. Ce temei legal au să facă această prelucrare?
5. Pentru cât timp stochează datele?
6. Ce drepturi am: de acces, de ștergere, de restricționare, de a depune plângere etc.
7. Cui pot să mă adresez pentru a face plângere din companie sau la ce autoritate.
Dacă suntem de acord cu tot ce se întâmplă ca urmare a prelucrării, putem să ne modificăm opțiunile cu privire la Statistici și Marketing, dacă însă nu și suntem nemulțumiți avem la dispoziție, știm acum ce putem face mai departe. Sau.. poate doar vom căuta un alt operator care face o informare corectă și ne oferă garanții suficient de ridicate asupra a ce face cu datele culese din casa noastră!
În contextul acestei crize de sănătate publică dar și de prelucrări excepționale de date cu caracter personal haideți să fim responsabili cu TOȚI cei pe care îi lăsăm în ,,casa noastră”!
Comenteaza