Polițiștii în activitatea desfășurată din aceste zile prelucrează un număr enorm de date cu caracter personal, atât ale persoanelor infectate de COVID-19, ale suspecților (sau persoanelor aflate în autoizolare ale căror analize încă nu au fost efectuate sau rezultatul nu a fost confirmat) cât și a tuturor celorlalți cetățeni atunci când suntem opriți pe stradă sau în trafic.

Nu de puține ori, odată cu verificarea ne-au fost fotografiate cu un telefon sau aparat de fotografiat datele de pe declarație și uneori am fost poate chiar sancționați pentru că nu am completat în mod corespunzător datele. Este această fotografiere legală?

I. Adresa M.A.I. cu privire la fotografierea declarației aflate la noi

După cum putem vedea în adresa alăturată, emisă de coordonatorul compartimentului Protecția Datelor cu Caracter Personal al M.A.I., Poliția Română se obligă să respecte principiile de prelucrare a datelor cu caracter personal. Totodată, analizând vulnerabilitățile de pot apărea cu ocazia prelucrării declarației pe proprie răspundere cu privire la motivul deplasării cât și alte documente, operatorul:

  • A identificat un risc major asupra confidențialității datelor, și este ușor de înțeles că atunci când fotografierea se face cu dispozitive personale, spre exemplu telefoane sau aparate de fotografiat, datele pot fi cu ușurință pierdute, distruse sau diseminate către persoane neautorizate
  • A contactat specialiștii ANSPDCP, iar împreună cu aceștia au concluzionat că beneficiile acestor practici sunt disproporționate față de riscurile și vulnerabilitățile ridicate;
  • A dispus ca fotografiile să fie șterse de pe dispozitivele electronice personale, din cloud iar pe viitor să nu se mai procedeze la o astfel de practică.

Ce putem observa, este că în ciuda tuturor lucrurilor vehiculate în spațiul public (ex. teorii ale conspirației referitoare la monitorizarea populației), organele statului, în speță M.A.I., sunt preocupate de protecția vieții private a persoanei. În același timp, putem vedea că autoritatea de supraveghere este implicată în timp real în soluționarea problemelor arzătoare pentru viața privată a cetățenilor. Astfel, putem vedea o colaborare cu poliția spre a găsi cele mai bune metode de protejare a vieții private, adaptându-și politicile și procedurile.

II. Afișarea de liste cu persoanele infectate cu COVID-19

Cu toate că în starea de urgență, sfera anumitor drepturi este restrânsă, cum este cazul liberei circulații sau a prelucrărilor de date medicale în contextul pandemiei la nivel național, în multe dintre cazuri, intruziunea în viața privată a persoanei nu este permisă. În acest sens, starea de urgență nu permite ca sub orice motivare să poată fi prelucrate date cu caracter personal, ci în fiecare dintre situații operatorii trebuie să își îndrepte privirea spre temeiurile legale ale prelucrării oferite de R.G.P.D.

Există însă și cazuri în care se poate vorbi despre încălcări ale vieții private a persoanei, cum ar fi cazurile de sau de publicitate a numelui, prenumelui, vârstei și adresei persoanelor care sunt infectate cu COVID-19 sau care sunt izolate la domiciliu. O astfel de divulgare: afișarea de astfel de liste (în mediul online spre exemplu) pentru a fi cunoscute de întreaga populație, nu poate fi încadrată ca fiind legală, aducând atingere prevederilor regulamentului.

Organele de ordine ale statului s-au sesizat și cu privire la această situație, deschizând dosare penale sub aspectul săvârșirii infracțiunii de divulgare fără drept a unor informații secrete care nu sunt destinate publicității (art. 304 Cod Penal). Măsura este cu atât mai dură cu cât divulgarea chiar și de către cel care ia la cunoștință de date de la o altă sursă,  constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la o lună la un an sau cu amendă.

În acest sens, ancheta penală ne relevă din nou preocuparea activă a organelor statului pentru protecția vieții private a cetățenilor, mai ales a celor care sunt suspecți sau infectați de coronavirus.

Orice astfel de încălcare trebuie sesizată și ANSPDCP (www.dataprotection.ro) care va demara o investigație pentru a constata situația dată. În cazul în care în urma investigației va reieși nelegalitatea măsurii luate, dacă este cazul, autoritatea va aplica amenzi operatorilor care încalcă prevederile regulamentului chiar și în această perioadă de urgență. Pentru mai multe detalii însă despre amenzile aplicate de ANSPDCP pe durata stării de urgență, consultați articolul: https://gdprcomplet.ro/lista-amenzi-gdpr-romania/ – luna martie.

IV. Concluzii

Concluzionând, prezența colaborării dintre organele statului (ex. M.A.I) și ANSPDCP pe durata stării de urgență dar și preocuparea dovedită spre protejarea vieții private a persoanei și a datelor sale cu caracter personal este îmbucurătoare! Faptul că autoritatea dă dovadă de implicare în timp real în soluționarea problemelor urgente și a situațiilor cu potențial de risc pentru protecția datelor din această perioadă ne arată că atât nivelul de expertiză cât și de responsabilitate a autorității este ridicat. Rămâne să vedem ce măsuri vor fi luate și în perioada următoare pentru ca datele noastre cu caracter personal să ne fie protejate!